بیاموزیم پس از انتخابات صحنه رقابت را به رفاقت تبدیل کنیم/برای حضوردوباره عرصه راغبارآلود نکنیم

بیاموزیم پس از انتخابات صحنه رقابت را به رفاقت تبدیل کنیم/برای حضوردوباره عرصه راغبارآلود نکنیم

  • 449

حجت الاسلا م عباسعلی باباگل زاده کار شناس مذهبی وگردشگری ،عضو هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور است. او در یادداشتی که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان نوشته است  عنوان داشت:«متاسفانه در كشورما به دلیل نبوداحزاب فراگیروبابرنامه وقتی انتخابات تمام شد گروهی که جناح دل خواهشان رای نیاورد شروع به تخریب رقیب کردند تا درانتخابات بعدی بتوانند برای طرف مخالف سیاسی عرصه راغبارآلود وتنگ تركنند»


 


بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایهالذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون (بقره 183)

ای كسانی كه ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است همانطور كه براقوام قبل از شما واجب شده بود، تاشاید باتقوا شوید .

دراین آیه خداوند كریم مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطر نشان كرد " یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام" بلافاصله فرمود "كما كتب علی الذین من قبلكم " در حقیقت با این بخش ازآیه كریمه می خواهد بفهماند كه شما مسلمانان نباید ازتشریع و واجب شدن روزه وحشت كنید وآن را گران بشمارید چون این حكم منحصربه امت اسلام نبوده است بلكه حكمی است كه درامت های سابق یعنی قبل از ظهوراسلام نیزوجود داشته و برای آنها نیز تشریع شده بود.

لعلكم تتقون در حقیقت مهمترین بخش آیه و نتیجه روزه داری است یعنی روزه ای ارزشمند ومفید است كه برای خدا وازروی اخلاص باشد تا زمینه ای شود برای كسب تقوا كه اثرمطلوب ومنفعت آن به خود شخص برمی گردد .چون خداوند عزوجل بزرگترازآن است كه در حقش فقر و احتیاج ویا تاثرو اذیت تصورشود خداوند سبحان بری ازهرنقص است كه بخواهد با عبادت ما بندگان نقص و عیب خود را جبران كند .عبادت بندگان یك لطف وتفضل است از طرف خداوند جهت رسیدن به كمال ومعرفت بسوی حق تا به رشد مادی و معنوی دست پیدا كنند بهرحال هرعبادتی فایده اش به خود عبد بر می گردد.همچنانكه اثر سوء وكار ناشایسته وگناه به خود انسان بر می گردد.
 
" ان احسنتم احسنتم لانفسكم وان اساتم فلها یعنی اگر نیكی كنید به خود نیكی كرده اید واگر بدی كنید نیز به خود بدی كرده اید. درواقع برگشتن آثار اطاعت وبندگی را به انسان در جمله لعلكم تتقون بیان كرده كه می فرمایند فایده روزه تقوا است وآن خود سودی است كه عاید شخص روزه دارمی شود. اصل مفید بودن تقوا و رعایت حدود الهی وشرعی مطلبی است كه احدی درآن شك ندارد، چون هر انسانی به فطرت خود این معنی را درك می كند. در واقع با این بیان خداوند در قرآن كریم روزه فقط امساك از خوردن وآشامیدن نیست، روزه زمینه ای برای كسب معرفت، تقویت صبر واستقامت برای رسیدن به سعادت دردنیا وآخرت است. 

در فضائل ماه مبارك رمضان و روزه روایات فراوانی از اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام نقل شده است كه یك نمونه ازآن را در بیان حضرت امام صادق علیه السلام نقل می كنیم . كه بهتر بدانیم روزه تنها كنترل نفس از خوردن وآشامیدن نیست. آن حضرت برای تمامیت وكامل بودن روزه شرایطی را بیان فرمودند كه بسیار ارزشمند،مفید و مهم است. در حقیقت زیر بنای روابط اجتماعی وسبك زندگی سالم و درست در تمام مراحل زندگی در طول عمر انسان است .امام علیه السلام فرمودند زمانی كه روزگرفتید 1- زبانتان را ازدروغ كنترل كنید 2- چشمتان را ازحرام ببندید 3- نزاع ،دعوا و شرارت نكنید 4- بخل و حسد نورزید 5- غیبت نكنید 6- با یك دیگر دشمنی نكنید 7- مجددا در بیان هفتم تكرار می كند دروغ نگوئید 8- در حال روزه با محرم خود همبستر نشوید 9- درصدد مخالفت با یكدیگر نباشید 10- به یك دیگرغضب نكرده و عصبانی نشوید 11- به هم سب ولعن نكنید 12 – به یكدیگر سرزنش نكنید 13- یك دیگر را در امردین وكا رهای خیر و نیك سست نكنید 14- باهم جدال نكنید 15- یكدیگررا نرنجانید 16-به یكدیگر ظلم نكنید 17- یكدیگر را به نادانی ونفهمی نسبت ندهید 18- یكدیگررا زجروشكنجه ندهید.
19- از ذكر ویاد خدا غفلت نكنید 20- ازتوجه به نمازغافل نباشید. در حقیقت این 20 موردی كه حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند توصیه های اخلاقی است كه اگردرخانواده وجامعه بكار گرفته شود زندگی بسیار شیرین می گردد واگر دقت كنیم می بینیم اینها فقط مخصوص ماه مبارك رمضان نیست منشوراخلاقی اسلامی وانسانی است كه همواره می تواند درزندگی بشر به عنوان یك سرمشق وسبك زندگی سالم باشد تا از انحرافات مصون باشد.

دراین فرصت ارزشمند ماه مبارك رمضان كه نفس كشیدن شخص روزه دار تسبیح و خوابش عبادت است این فضای بسیارروحانی ومعنوی، خوب است كه برخی ازمسئولان ،احزاب ،گروه ها ،جناح های سیاسی ومدیران برمحوراخلاق ازدعواها وتنش های غیرمفید دوری كنند وباهم فكری هم اندیشی ، با اتحاد وهمدلی برای منافع ملت واسلام قدم بردارند واختلافات اندك گذشته را به دوستی محبت ومهربانی مبدل كنند.


 در سایه اتحادوهمدلی می توانیم به ملت و جوانان بهتر خدمت كنیم و به حل مشكلات اقتصادی فرهنگی ورفع مشكلات جوانان بپردازیم وبسوی توسعه روزافزون حركت کنیم. رقابت های سیاسی و انتخاباتی طبیعی است باید باشد اما متاسفانه در كشورما به دلیل نبوداحزاب فراگیروبابرنامه وقتی انتخابات تمام شد گروهی که جناح دل خواهشان رای نیاورد شروع به تخریب رقیب کردند تا درانتخابات بعدی بتوانند برای طرف مخالف سیاسی عرصه راغبارآلود وتنگ تركنند.درحالی كه درتمام كشورهای توسعه یافته وغیرمسلمان بعد از انتخابات همه گروه ها واحزاب صحنه رقابت را به رفاقت وهم اندیشی تبدیل می كنند تا برای توسعه وپیشرفت كشورشان قدم بر دارند .بهر حال باید بدانیم برای حل مشكلات پیش روكه بر كسی پوشیده نیست  تامین رفاه و آسایش مردم ایجاد اشتغال وفرآهم کردن زمینه ازدواج جوانان در اولویت است .

 
منبع خبرگزاری برنا نیوز مورخ 14/ 4 / 93
 
 
 



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 2
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 1
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 2
            بازدید ماه بازدید ماه : 1152
            بازدید سال بازدید سال : 2495
            بازدید کلی بازدید کلی : 49807

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 13.58.252.8
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف